WASIAT SEORANG PENAKLUK

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt...

"Nabi Muhammad s.a.w pernah menyatakan bahawa Kota Konstantinopel hanya akan jatuh ke tangan seorang KETUA yg BAIK, yg memiliki TENTERA yg baik dan RAKYAT yg BAIK"

Penakluk yg dimaksudkan dalam hadis tersebut ialah SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH...
Betapa hebatnya beliau kerana :
1) menaiki takhta pd usia 19 thn
2) blh bertutur 7 bhsa - arab,latin,greek,serbia,turki,parsi,hebrew
3) sntiasa mendampingi ulama dan mrujuk para ulama dlm hal pentadbiran negara
4) bijak mengatur strategi
5) BERJAYA MENAWAN KOTA KONSTANTINOPEL dan menukar nama kota tersebut kpd ISTANBUL...

Kalau nk senaraikan mmg TERAMAT banyaklah jasa, peribadi,kecerdikan,kesungguhan,kepahlawanan beliau....subhanallah...


~disebabkan kapal2 tentera Turki tidak berjaya melepasi Tanduk Emas kerana tentera Konstantine memasang rantai besi..dgn ilham yg dikurniakan oleh Allah dalam mimpi beliau, kapal2 dipindahkan melalui kawasan berbukit Tanjung Fera...wpun nmpak mustahil utk kapal belayar atas daratan, namun dgn izin Allah, ianya mampu terjadi~

Sblm SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH m'hembuskan nafasnya yg terakhir, beliau tlh berpesan kpd anaknya iaitu BEYAZID 11 :

"Ayahanda bakal menghadap Allah swt.Sedikit pun ayahanda tdk menyesal dgn apa yg berlaku krn semua ini tlh ditakdirkan. Tambahan pula sekiranya ayahanda pergi sudah ada penggantinya.Ayahanda berwasiat kpd kamu,jadilah pemerintah yg adil. Kamu hendaklah menyebarkan agama Islam sbb itu adalah kewajipan raja2 Islam.Utamakan kepentingan agama melebihi kepentingan lain.Janganlah kamu lengah dan lemah dlm usaha menegakkan agama. Jangan kamu lantik mereka yg tdk beragama menjadi pembantumu. Jangan kamu lantik mereka yg sering melakukan dosa-dosa besar dlm jawatan penting. Hindari bid'ah dan khurafat dan jauhi mereka yg menyuruhmu melakukan perbuatan seperti itu. Terus berjihad bg membela agama dan meluaskan pemerintahanmu.Jagalah harta baitulmal dan jgn bazirkannya. Jangan kamu ambil harta rakyat kecuali sesuai dgn peraturan Islam.

Ayahnda berwasiat kepadamu anakandaku, hormatilah ulama. Jangan sesekali mengusir mereka dari pintu istanamu. Jangan sesekali kamu melakukan perkara yg bertentangan dgn hukum Islam. Agama itu tujuan kita, dan kita menang juga kerana agama.

Kamu ambil pengajran drpd perjalanan hidupku. Ayahanda dilahirkan di dunia ini seperti semut kecil. Kemudian Tuhan kurniakan ayahanda nikmatNya yg terlalu besar. Bekerjalah kamu bg meninggikan agama Allah. Jangan kamu boros membelanjakan harta negara dgn berfoya-foya ataupun bersenang-lenang ataupun kamu gunakan lebih drpd yg sepatutnya sbb itu akan membawa kehancuran kpd kerajaanmu.. "

~ mmg best la baca buku ni..banyak manfaat..nk dpt info lebih,rajin2lah membaca...baca sirah x rugi~


~ Semoga Allah memberi keampunan, keredhaan serta melimpahkan rahmatNya kpd Sultan Muhammad al-Fateh.Al-Fatihah~


~ ini adalah masjid Aya Sophia...Pada zmn pemerintahan Raja Konstantine, masjid ini adalah sebuah gereja...Sultan Muhammad Al-Fateh yg menukarkannya kpd masjid kerana beliau mengikut apa yg dilakukan oleh Nabi ketika Fathul Mekkah...Setiap tindakan beliau pasti akan dinisbahkan kpd sunnah Nabi~

Bertekad utk menjejakkan kaki di bumi Turkey utk melihat sendiri kehebatan kota tersebut,insyaallah...

...Wallahua3lam...

diadaptasi drpd :
novel Sultan Muhammad al-Fateh,karya Abdul Latip Talib











2 comments: