Oh PENDOSA

Bismillahirrahmanirrahim..n_n
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhmdulillah,lps maghrib td ana sempat menuju ke rumah Allah..berbekalkan smgt jihad,duit RM1,Telekung,kertas(sebab x bli kitab)hehe..dan sebatang pen biru..x sangka ana hnya bwa bnda2 yg x prlu bnyak tnaga utk memikulnya tp Allah balas dgn sesuatu yg jika ditimbang mnggunakn penimbang dunia x kira la gna pnmbang kilo ka..apa2 jnis lah..nescaya msih x dpt nk mnntukn beratnya..apa yg ana cuba mksdkn adlh keindahan taman syurga di dunia..

Sblm nak pegi...
Hati smpat brbicara dlm diam..
hmm..dah lama aku hdup kt dunia..layakkah aku msuk syurga apatah lg nk lihat Allah di akhirat kelak..Nabi Muhammad mcm mna plak???...
Skrg aku kna brubah..aku msti plih yg trbaik ktita dberi nafas kt dunia nih..
Aku nk dunia hnya dalam tgn aku tp bkn dlm hati aku..
Tp mcm mna???
Arrgghhh...
Banyak btul s0alan aku..spa yg nk jwb..
x gna asyik tnya itu tnya ini tp x da prubahn pun..
YA!aku kna jd anak2 akhiratyg mlihat dunia ini dgn jendela akhirat..n_n
Aku kna hadir dlm majlis ilmu(kuliah kt surau)
sbb aku x thu kt akhirat nnti kt mna tmpat aku..
antara dua -syurga atau neraka
tiada yg ketiga
Stidak2nya dpt jga aku mrasai nikmat taman2 syurga di dunia..
dan aku x nk aku bt ibadah sbb mngharap syurga Allah sbb tjuan utama aku nk Redh0 Allah..

Dah hadir kuliah td..mcm2 ilmu la dapat..jd supaya x lupa kna la catat..jd ana bt kputusn tls kt sini..,,bleh manfaat utk smua..

Alhamdulillah,kta dilahirkn mnjadi umat Nabi Muhammad s.a.w.
baginda seorang rasul..tp bkn k0man2,tp se0rang rasul ulul 'azmi..
brTUAHnya kita..Ya Allah,bnyaknya nikmat yg engkau beri..
Nabi Adam prnah brkata mngenai keistimewaan2 umat Muhammad s.a.w.
Ana tls satu je la..
''Apabila umat Muhammad mlakukan dosa dlm keadaan telanjang tp Allah tetap mmberi mrka pakaian..Sedangkn ktika aku(Nabi Adam a.s) mlakukan dosa dlm keadaan brpakaian Allah buangkan pakaian Nabi Adam shingga Nabi Adam a.s kmbali kpd fitrah yg sbnrnya''
-->ana x ingat nma kitab yg tls tntg prkara nih..wk2 ust bgthu x smpat nk salin..

Lihatlah..betapa Allah mmbrikn jalan pulang utk kta..tp kta ttp buta hati..mata celik tp x nmpak kbnran..x nmpak langsung png0rbanan Nabi Muhammad shngga kta mndpt plbagai keistimewaan..

Drpd Ibn Abbas r.a. Nabi Muhammad s.a.w brsabda :
''Salah satu amaln yg Allah plg suka mnusia buat di ats muka bumi Allah ialah bertaubat,shinggakan Allah lbih sronok drpd org yg berseronok''

SIAPAkah org yg plg seronok di ats muka bumi Allah nih?
Kata nabi Muhammad s.a.w ada 3 golongan yg plg seronok di ats muka Bumi Allah nih:
(1) mnusia yg brjalan di tgh pdg pasir..air pulak x da..
pas2,tiba2 jmpa air..mstilah sronok x trhingga..Allah sedia air untuk dya..
Mmg la kta x hdapi situasi nih..cba lalui tgk msti awalnya derita akhirnya bhagia..
situasi nih bnyak brlaku pd org arb la..bg masyarakat arab,air ibarat anugerah istimewa sbb sukar nak dpt air kt tgh2 pdg pasir..
Salah satu nikmat syurga pun ada tntg air..
'mngalir di tepi kakinya anak sungai' tp bezanya x dpt digambarkn..mmg indah lah..

(2)Seseorang yg sudah lama menikah tp x dpt2 anak..tiba2 isterinya mngandung..
Cth : Nabi Ibrahim yang bkahwin dgn Siti Sarah dan Siti Hajar..
jd Nabi Ibrahim pun brd0a..doa tu pnjg tp yg ana igt yg nih je la..Ya ALLAH,Jgn biar aku
sorang2,brilah aku zuriat yg akn mnyambung utk mnyampaikan risalahMU..
Lau Allah kurniakn Nabi Ibrahim seorang anak drpd Siti Hajar iaitu Nabi Ismail a.s.
Siti Sarah pun putus asa,..tp malaikt dtg lalu mnyatakn bhwa Allah tlh mnerima doa Nabi Ibrahim a.s.Lalu,Siti Sarah yg ktika itu sudah tua ketawa..Bkn ktawa sbb x percaya kuasa Allah tp sbb trlampau seronok..Maka dinamakan Ishak a.s..Nama Ishak itu brasal drpd prkataan Ibrani yg mmbawa maksud ketawa..
Cuba byangkan..seorang warga emas umur dlm70 p jmpa doktor pastu doktor kta TAHNIAH
mak cik MNGANDUNG 3BULAN..gerenti pengsan punya..hahhaa

(3) Org yg sesat lps 2 jmpa jalan..
p/s : jgn igt kta dah biasa dgn satu2 tmpat tuh kta kta gerenti x sesat
-mana kita tau masa depan nk jd apa..jd jgn ska cakap lepas

Itulah 3 golongan yg plg gembira kt ats muka bumi nih..
tp mrka x dpt mnndingi Allah yg mna lbih sronok drpd mreka apabila seorang manusia itu btaubat dgn taubat yg sbenar kpd Allah..

Jd ambillah pluang yg Allah bg nih..
paling mudah..
DUDUK DLM MAJLIS ILMU
krana duduk di dlm mjls ilmu itu tanda istighfar pada Allah..

OH PENDOSA..
JANGAN BRPUTUS ASA..
YG BRPUTUS ASA HNYA YG X PRCAYA PD ALLAH..
BANKITLAH UTK JD SEBAIK2 PNDOSA
YG SNTIASA BRTAUBAT PADANYA..
SESUNGGUHNYA ORG MUKMIN ITU X AKN MASUK LUBANG YANG SAMA DUA KALI..

Wallahu'alam..




2 comments:

  1. pesanan :cari lah ilmu itu di mana mana tapi pencarian ilmu itu bukan hanya mengikut secara melulu apa sahaja yang di sampaikan oleh penyampai ,sebagai seorang penuntut ilmu , kajilah apa yang di kata oleh penyampai moga kita sentiasa di landasan yang HAQ, landasan yang benar benar di syariatkan oleh Islam .
    selamat berjuang wahai saudariku :)

    ReplyDelete
  2. trima kasih ukhti..
    diriku hnya insan hina yg masih samar2 dgn sgala mcm hal..aku sgt mnghormati sesiapa shj yg mngajar diri ini..
    aku bknlah sempurna ttp aku sdg berusaha mnjd hmba tuhan yg baik..

    ReplyDelete