banyak makan..+_+'

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhmdullillah..bru je abis mkn 'nasi goreng + nugget'..wlaupun mknn yg dijamah td tuh mmg sedap tp suapan di mulut terhenti bla tringat dialog Nabi Yahya a.s dgn iblis...

Diriwayatkan bahawa Nabi Yahya a.s pernah didatangi iblis yang membawa beberapa benda bergantungan pada badannya. Lalu Nabi Yahya bertanya: "Apakah benda yang bergantungan itu?" Jawab iblis; "Inilah syahwat yang aku pergunakan untuk menguasai dan menggoda manusia. "Nabi Yahya kemudian bertanya: "Apakah yang ada pada syahwat itu?" Jawab iblis: "Kadang- kadang dengan syahwat ini engkau kekenyangan lantas aku beratkan engkau daripada mengerjakan solat dan zikir." Nabi Yahya terus menjawab; "Demi Allah, selama- lamanya aku tidak akan memenuhi perut dengan makan hingga terlalu kenyang."

Ya ALLAH..tersentap hati ana a.k.a hamba yg hina di sisi Allah bla mlihat kata2 nabi Yahya a.s..Seorang nabi yg tlah dijanjikn kbhagian akhirat pun masih brusaha mnjaga solat dn zikirnya..

Ternyata terlalu banyak makan boleh menyebabkan pekerti tercela iaitu:-

1.Menghilangkan rasa takut kepada Allah daripada hati manusia.

2.Menghilangkan kasih sayang kepada makhluk daripada hati orang yang kenyang kerana menganggap orang lain kenyang seperti dia.

3.Kenyang boleh menyebabkan seseorang itu berat untuk taat beribadat.

4.Sewaktu mendengar kata-kata hikmah; orang yang terlalu kenyang tidak dapat menangkap dan merasakan kehalusannya.

5.Jika orang yang kenyang itu memberikan nasihat dan hikmah, maka apa yang dikatakan itu tidak dapat meresap ke dalam hati orang yang mendengarnya.

6.Terlalu kenyang boleh menimbulkan pelbagai penyakit.

InsyaAllah..slagi darahku masih mgalir di arteri dan vena...akanku biarkan ia trus mngalir brsama Zikrullah..kerana sesungguhnya darahku hanya milik Allah..Misiku utk mndptkn redho Allah x akan ku biarkn tergendala krn makanan yg ku jamah stiap hari..

2 comments:

  1. smua datang dr Allah..
    tiada kebaikan pd diri ini mlainkn kebaikan itu dtg dr Allah..
    bersyukurlah..
    JADILAH HAMBA TUHAN YANG BAIK..

    ReplyDelete